2012年10月18日 星期四

自我的凝視──白居易的寫真詩與對鏡詩

(廣州)《中山大學學報》2007年第6(200711),頁51-57


本文探討的是作者書寫「看見自我」的視覺經驗及其反思。


在唐代詩人中,題詠自己的肖像畫、書寫攬鏡自照心情者,以白居易(772-846)的作品最多,至少有十五首。本文即以白居易觀看自己的肖像畫以及照鏡題材的詩作為例,分析詩人從凝視自我的視覺體驗中感知的自我意識。

詩人透過畫像再現或鏡面反射,得知三重層次的「自我形象」──真實自我的幻影、他人眼中的「我」,以及理想之「我」的期許。




Gazing Oneself: Bai Juyi’s Poems on Portrait and Mirror

Journal of Sun Yatsen University(Social Science Edition)6(Nov. 2007).pp.51-57


This article discusses about the visual experience and its reconsidering of those who "seeing oneself" and writings.

The author take Bai Juyi (772-846) as an example, who wrote the most poems on his own portrait picture and the illumination from mirror in the Tang Dynasty poets. Analyzing the reflection and representation of "self image" of the poet.




沒有留言: